Adapting to Sydney

Heey friends and family,

weer even een verhaal uit Australie!

Na het inchecken kwamen we terecht op de kamer 715, net 2 verdiepingen onder het dakterras. We hebben een 4 dorm room gekregen wat inhoud dat er 4 mensen op de kamer slapen. De andere 2 waren er niet dus konden wij rustig aan een beetje onze backpacks uitpacken en wat spullen in het kluisje stoppen naast het stapelbed.

We hebben die vrijdag dan ook niks gedaan zowat, een beetje rondgelopen in de stad enzo. wel was het handig dat we meteen even keken waar de supermarkt was en de bottleshop uiteraard. ze verkopen hier geen alcohol in de winkel maar in kleine bottleshops waar ze veel verschillende merken hebben, waaronder heineken. Het bier is hier wel erg duur, als je 1 biertje wilt kopen kost dat al gauw 5 dollar. de goedkoopste manier om hier aangeschoten/dronken te worden zijn goonbags ofzo, gewoon een tap waar veel alcohol in zit die niet echt duur is. we hebben er nog geen gekocht tot nu toe.

toen we terug kwamen waren onze kamergenoten ook in de kamer, een oude man van zowat 80 jaar ofzo, wat best raar is om tegen te komen in een youth hostel maargoed, en een 21 jarige zweed die patrick heette, hij was altijd wel chill, maar we zijn niet echt samen met hem uitgegaan verder.

's Avonds zijn we uit eten gegaan bij een Italiaans restaurant niet ver van het hostel vandaan. achteraf bleek het aardig duur te zijn. 50 dollar voor 2 bier/1 pizza en een pasta gerecht voor jair. Maar het leek ons niet echt fijn om zelf iets te koken, ook al wisten we nog niet dat je in het hostel een grote keuken had waar iets van 12 mensen tegelijk iets kunnen koken.

Het was een erg goed hostel, 15 meter ernaast was de Scubar al, een erg populaire kroeg onder de backpackers. internet is er 4 dollar per uur, wat wel aan de dure kant is, maar wel fijn om niet eerst een internetcafe te zoeken om op internet te kunnen. verder nog veel ruimte om te relaxen. Op het dak staat een klein zwembad en een sauna. verder nog aan de rand veel ruimte om gewoon op het terras te genieten van de zon en te praten met random people van het hostel.

Rond een uur of 11 zijn we gaan slapen, erg moe van de vliegreis nog, ik had al eerder even geslapen terwijl jair met patrick aant praten was.

Zaterdagochtend had ik veel energie weer, we werden wel vroeg wakker van die oude man die onder mij op het stapelbed lag, hij stond sowieso al vaak vroeg op en lag daar lekker vieze scheten te laten waarna hij meteen naar de wc ging.. erg fijn was dat niet dus, maarja kan je weinig aan doen.

We hebben 3 pasjes gekregen voor gratis ontbijt wat bestaat uit 2 toasts+beleg(jam), cornflakes met melk en een kop koffie. dat was wel erg lekker, we zijn toen daarna naar de supermarkt geweest om lekker goedkoop brood en ham te kopen.

in het hostel staan 12 koelkasten waarin je al je eten kan zetten met een briefje erop zodat anderen niet je eten jatten, of dat het weggegooid word door de schoonmakers.

smiddags zijn we door Hyde park naar de botanic gardens gelopen, erg mooi rustig stukje gras en tuinen in het midden van Sydney, Niet te geloven dat het zo rustig kan zijn, terwijl de grote drukke stad maar iets verderop ligt. vanaf daar richting the Opera House gelopen. Iets wat je als toerist zeker een keer moet hebben gedaan. gelukkig had jair zijn camera vergeten dus we zijn al vaker daarheen gegaan :)

de camera, de eerste van vele dingen die jair vergeet als we ergens naartoe gaan haha.

we hebben die avond lekker goedkoop gedaan en hebben noodles gekookt in de keuken. rond 11 uur zijn we naar de Scubar gegaan, een erg leuke club is het, het is een beetje gemixt, aan de ene kant is een dansvloer en de ander een plek om te zitten naast de bar enzo.

jair heeft die avond nog een nederlands meisje ontmoet en veel mee gepraat en gedanst, ik ging later met haar vrienden staan praten, een ander meisje en Neil, een gast uit zwitserland. Nadat de scubar om 3 uur dicht ging wilde maxim naar King's cross gaan, een plek vol met kroegen/stripclubs en andere dingen. we hadden allemaal niet zo veel geld en geen enkele taxi wilde 5 personen tegelijk vervoeren. dus we gingen een heel eind lopen.. natuurlijk de verkeerde kant op.

na een tijdje was Neil het zat en wilde met de taxi gaan, hun 3 zijn toen naar kings cross met taxi gegaan wat 15 dollar kostte, wij hadden de keuze om ze achteraan te gaan of gewoon terug naar het hostel te gaan om te slapen. jair moest om 6 uur sochtends de wekker zetten zodat die oude kerel van onze kamer op tijd wakker werd om uit te checken.

we zijn nu toch in australie dus waarom niet gewoon even het nachtleven bekijken. we hebben de taxi genomen en na een tijdje rondrijden zijn we aangekomen, hoop lichten, kroegen en vrouwen die zichzelf verkochtten :).

daarvoor zijn we niet hierheen gekomen dus we zijn gewoon de Showgirls ingegaan waar de andere 3 ook naartoe zouden gaan. bij binnenkomst zagen we hun alweer naar buiten gaan. blijkbaar kost het 20 dollar om binnen te komen... Heel fijn dus allemaal, gewoon 15 dollar voor niks uitgegeven en hardstikke ver weg van ons hotel.

Neil nam meteen de taxi naar zijn huis en die 2 meiden zijn ook niet lang gebleven, ze zeiden dat we maar even daar moesten wachten buiten en dat ze weer terug zouden komen na een tijdje.. wij hadden er ondertussen wel genoeg van en zijn naar het hostel teruggelopen. 15 dollar voor een taxi hadden we er niet voor over om weer terug te gaan. het bleek echt heel ver te zijn en we waren pas 5 uur sochtends bij ons hostel. net om tijd om die vieze oude man

Tongue out
wakker te maken en voor ons nog even slaap te pakken.

zondag zijn we 11 uur wakker geworden en moesten we een beetje haasten om nog te kunnen ontbijten, het meeste was al opgeruimd maar we konden alsnog ons ontbijt krijgen. We zijn na onze lunch te maken naar de supermarkt gegaan om avondeten(spaghetti) te kopen. Bij terugkomst onze spullen in de koelkast leggen, en het was weer typisch...

Mijn brood waar ik 4 sneetjes van heb gegeten is natuurlijk weer opgegeten door iemand anders, alleen jair's bruin brood was nog over en 1 pakje met ham... dus wij zijn meteen terug gegaan naar de supermarkt om net als sommige andere mensen een tas te kopen om ons voedsel in te bewaren. de rest van de dag niet veel gedaan. Ik ben toen naar het dakterras gegaan om ff te chillen.

Na een tijdje kwam er een Aussie buiten staan om te roken, we hebben een beetje gepraat en hij was wel ook wel chill, hij(Jared?) was hier met zijn vrouw (Angela) op vakantie, ze wonen nu in het noord oosten van Queensland in Bundaberg, maar zijn verder niet geraakt door de floods. zijn pa woonde ergens onder Sydney en was nu ook even bij hun in het hostel. Jair kwam er later ook bij staan en we raakten aan de praat met hun 3. meteen kregen we al rumcola van ze. het heette Bundaberg rum en komt uit hun stad en is net als bundaberg suiker bekend over heel australie. we hebben een erg gezellig middagje gehad met ze en zijn al meteen uitgenodigd om bij hun te komen logeren als we in de buurt zijn van Bundaberg.

We besloten om na het eten met ze naar het casino te gaan. we hadden 3 kwartier gerekend om te koken/eten en af te wassen. dat bleek nog ff een half uur langer te zijn aangezien we allebei 2 borden spaghetti hadden. Het leek veel maar we zijn hier vaak aan het koken voor 4 omdat we savonds zoveel honger hebben na alleen paar broodjes te hebben gegeten overdag.

we hebben bij de scubar gemeet en hebben nog een speciaal drankje gedronken. een JamJar, wat simpel gezien gewoon een jampot is met ijs/wodka en orange juice. Daarna hebben we de trein gepakt naarhet casino, in de trein koop je een kaartje van de conducteur wat erg handig is. De vader van jared vind het echt helemaal niks dat er zoveel Aziaten in sydney rondlopen en ook al is dat erg racistisch was het wel grappig hoe hij ze nadeed.

Daar waren we eindelijk. CASINO van Sydney!!! even foto maken buiten en naar binnen, op naar rijk worden.. bij de ingang even paspoort laten zien en met de roltrap naar boven, de casino vloer. terwijl ik naar boven ging zag ik dat jair nog beneden stond. hij kon om de een of andere reden niet mee, dus wij gingen even terug om te vragen wat er aan de hand was..

Heeft jair, in al zijn slimheid, zijn Europese Id kaart meegenomen om zich te identificeren... aangezien ze die niet erkennen als geldig legitimatie bewijs bij het casino ging dat hele plan mooi niet door.. Jared beledigde daarom nog even die man die ons niet doorliet en we liepen weer terug naar de trein :)

Angela en die vader waren al moe en gingen slapen toen we terug waren.. Jared ik en jair hadden nog veel zin om even alcoholisch bezig te zijn dus we gingen naar een bottle shop.

Daar aangekomen hebben weJohnny Walker red label gekocht en een fles cola.

Het dakterras was al dicht helaas, we zijn toen naar onze dorm room gegaan en daar de fles leeggedronken. Patrick was er vast heel erg blij mee aangezien hij de volgende dag om 10 uur vertrok naar surfcamp voor 4 dagen. hij wilde ook zelf niet drinken dus was erg stil. het was super gezellig en nadat de fles leeg was waren we zelf ook al moe en zijn we gaan slapen.

Het was erg jammer dat zij de volgende morgen alweer vertrokken naar Bundaberg, het leek me echt heel leuk om meteen al te zien hoe een echte Aussie leven eruit ziet en hoe de mensen daar zijn. Natuurlijk ben ik niet verplicht om in Sydney te blijven maar erzijn hier nog zoveel dingen die ik wil doen en misschien ook nog even werken voordat we naar melbourne/adelaide gaan. Ook wij moesten weg uit het hostel de volgende ochtend, we hadden de eerste 3 dagen al achter de rug en hadden al een week geboekt bij een ander hostel (Elephant Backpackers).

In de ochtend hebben we afscheid genomen van ze bij het ontbijt. Daarna zijn we met onze backpacks naar de orientatie dag gegaan van Work and Travel Company. Daar kregen we veel informatie over bijvoorbeeld, Surfcamp, Auto kopen, Working en natuurlijk Travelling.

Hier kunnen we gewoon gratis internetten dus is zeer relaxt. Ik kreeg sinds het weekend al weer een beetje last van me kaak en maandagochtend werd het best erg weer.. was dus wel mooi klote. Zit ik hier in Australie ben ik nog niet af van dat gezeik, nja oftewel ik baal der best wel van.

Heb bij de informatie balie gevraagd hoe ik aan antbiotica kon komen, eerst moest ik bij medicare aanmelden zodat je niet de volle prijs betaald voor medicijnen enzo. daarna naar een dokter gegaan ergens in Chinatown. ik vreesde voor het ergste, een dokter ergens achterin een chinees restaurant maar het viel wel mee. op de 5de verdieping van een groot gebouw moest ik me melden bij de balie en daarna wachten tot de dokter tijd had.. het was gelukkig niet druk en heb met de dokter gepraat. Hij kan niet veel doen aangezien hij mijn medisch dossier niet heeft maar gaf me wel een recept om bij de apotheek antibiotica te halen. Ik kan niet echt zeggen dat het heel goed werkt ofzo je ziet het nog steeds wel een beetje, maar het word wel minder erg. als het hierna nog niet heeft gewerkt, dan toch maar de nederlanders te hulp roepen.

Na dat gedoe, eindelijk naar ons nieuwe backpackers hostel gelopen. Het is erg goedkoop, maar 150 euro per week. Waarschijnlijk gaan we wel meer dagen/weken erbij boeken in dit hostel. erg druk met backpackers.. iets kleiner allemaal, maar je zit wel gezellig met ze 8en op een kamer. (8 dorm room). In de keuken staan 4 koelkasten waar je je eten in kan bewaren en er is ruimte voor 3 of 4 mensen om tegelijk te koken. vaak koken we pas als het iets rustiger is geworden in de keuken.

tot nu toe hebben we noodles/spaghetti/rijst/ en nog een keer noodles gegeten. erg cheap dus allemaal, maar zo is het leven van een backpacker :)

we hebben al veel aardige chille mensen ontmoet in onze kamer, eerst zaten we met 2 jongens van 21 en 2 meiden van 20 in de kamer, maar die zijn vanochtend(donderdag) allemaal weer vertrokken naar thailand of andere steden. op dit moment slapen we in de kamer met een jongen en meisje die samen reizen en uit Ierland komen, en aangezien het vandaag St. Patricks day is, is dat erg leuk.

maargoed we gaan ook al is het al een lang verhaal, veelste ver naar voren.. waar waren we gebleven.. ohja we kwamen bij ons hostel.

het heeft 3 verdiepingen en een dak. wat niet echt veel uitzicht heeft maar heb er een foto van gemaakt. De maandag zat erop.

Dinsdag zijn we weer naar het opera house gelopen, dit keer zagen we ineens hoeveel vleermuizen er wel niet zaten in de botanic garden. blijkbaar is het een grote plaag in heel sydney aangezien je ze overal ziet en ze veel bomen kapot hebben gemaakt. Ze kunnen alleen met diervriendelijke manieren de vleermuizen verplaatsen, maar dat heeft nog niet echt veel zin gehad.

Dit keer had Jair WEL! zijn camera mee genomen, YES..Hij kon nu ook foto's maken overal, en we zijn ook de harbour bridge overgestoken. het was erg ver lopen maar het uitzicht was echt heel erg mooi. natuurlijk kun je het op de foto's ook wel terugzien, maar om daar echt te zijn is echt heel vet.

na de brug over te hebben gestoken hebben we een een zaak gevonden waar we kebab en patat hebben gegeten, savonds zijn we langs het water gelopen en hebben we gewacht tot zonsondergang en tot het nacht was om mooie foto's te maken. ik heb zelfs nog een double rainbow gezien, nou! ik kon mijn geluk niet op..

de foto's zijn nogal onscherp geworden helaas, snachts is de sluitertijd van de camera langer en moet je de camera veel stiller houden, maar is niet helemaal gelukt, geloof me het was mooi, en anders moet je zelf maar langskomen.

de terugweg was ook erg lang en niet helemaal direct gegaan, heb af en toe een beetje de kaart verkeerd gelezen en dat scheelde wel 20 minuten ofzo...

toen we thuis waren weer op ons krakende bedden gekropen en in slaap gevallen.

Woensdag Bondi Beach!!

Ons eerste keer strand in australie.. het is hier sowieso altijd heel warm ook al is het bewolkt.. dit keer scheen de zon ook nog is tot ongeveer 3 uur smiddags ofzo. veel bussen kun je alleen maar nemen als je al een buskaartje hebt gekocht van te voren, maar dat wisten we nog niet, toevallig zag jair in een winkel dat je buskaartjes kunt kopen. daar heeft hij toen al 2 gekocht 1 voor heen en 1 voor terug, ik dacht ik koop daar wel weer een kaartje... dus heb er maar 1 gekocht. bij de bushalte heb je 4 lijsten met data/tijden en routes, wij hadden echt geen idee welke we moesten hebben, gelukkig waren er meer mensen die naar bondi beach gingen.. meestal is dat wel het strand waar de meeste mensen naartoe gaan. We vroegen welke bus we moesten hebben aan Luka(?) een Italiaan die nu in Perth woont voor 5 maanden en vaak kitesurft en nu even in sydney was om hier te gaan surfen.

We hebben de bus gepakt op Liverpool street, de bus zat echt heel erg vol dus we stonden met ze 3en naast de buschauffeur, nou die gast heeft echt 20x gezegd, Move to the back please, Move to the back please... terwijl we niet verder konden.. maar na een tijdje kregen we wat meer ruimte. Eindelijk kwamen we er, een groot strand met hoge golven van meer dan 2 meter. We hebben afscheid genomen van Luka aangezien hij ging surfen en dat op een ander gedeelte moet doen op het strand.

We hebben onze spullen neergelegd en ff weer ingesmeerd met factor 30 zonnebrandspray. wat je echt nodig hebt, wil je niet helemaal rood worden. Natuurlijk waren er net als in Sydney zelf, heel veel mooie vrouwen op het strand, wat ook niet erg is natuurlijk.

na een half uur gingen we de zee in, ik dacht dat het net als in Miami meteen al heel warm was, maar dat viel best mee, het verschil tussen watertemperatuur en op het land was wel groot genoeg dat het koud aanvoelde, terwijl het waarschijnlijk nog steeds heel warm was in het water aangezien na 5 minuten je er niks van voelde meer. het water was erg helder, na een hoge golf was jair meteen al bijna zijn lens kwijt. hij hing nog net naast zijn oog. aangezien hij zijn lenzenspullen vergeten....... was, deden we het ergens anders in. ook al kon hij maar 5 meter echt goed kijken, was het wel een stuk leuker om in het water te gaan. steeds kwam er weer een huge golf aan waar je 10 meter mee werd gesleurd.

Al met al een leuke dag, we zagen voor de 4de keer weer een groep meiden die ook al bij ons eerste hostel waren en bij de orientatie dag, Die hadden al weer het idee dat we hun volgden. maar nog ff gezellig mee gepraat. in de middag werd het langzaam aan meer bewolkt en gingen we naar ons hostel, had nog geen nieuw kaartje gekocht maar heb gewoon het kaartje weer gebruikt die ik heen ook gebruikte.. de buschauffeur vond het blijkbaar niet erg want kon gewoon doorlopen.. na een lange busreis weer eindelijk thuis, en savonds noodles gegeten en tot 12 uur nog gepraat met emma en amy, onze kamergenoten die vandaag weg zijn gegaan naar thailand waar ze nog een maand rondlopen voordat ze terug naar london gaan.

Ze hebben beloofd een tour door londen te geven mochten wij daar ooit heen gaan, moet ik zeker een keer gebruik van maken.

vanochtend rond 9 uur wakker geworden, toen hebben we ontbijt/lunch gekocht bij Coles en daarna heeft jair een pet gekocht bij footlocker. om 12:45 hebben we een Cruise gemaakt door Sydney Harbour. We hebben een gratis ticket gekregen bij orientatie dus wilden we vandaag wel gebruiken. Jammer dat de lucht niet blauw was, maar alsnog wel mooi om alles zo te zien vanaf het water. Bij Darling harbour zijn we eraf gegaan en zijn we weer naar het WTC (work and travel company) kantoor gegaan, om veel foto's te uploaden en dit lange verhaal te typen. het uploaden van foto's duurt echt heeel lang, waar je het ook doet. nu bijna klaar al.

zometeen avondeten kopen en vanavond naar de scubar weer, we hebben nog veel kaartje voor gratis drankjes in ons bezit en het is saint patricks day, dus wordt sowieso heel erg leuk. ook is het 4 daagse surfcamp afgelopen vandaag dus die gasten komen ook allemaal naar de scubar, waaronder patrick en een nederlander van 25 ofzo waar we veel mee hebben gepraat in het yha hostel. volgens mij heet hij BERT haha.

nja wat kan ik verder nog zeggen.. morgen gaan we waarschijnlijk naar sydney zoo wat ook heel leuk schijnt te zijn.. en tsja

sydney is echt heel vet. je loopt je wel helemaal kapot als je niet veel geld wilt betalen voor taxi's. maar daar wennen we wel aan. Het bier is hier duur, maar je koopt het toch wel.. dusja het ene is weer duurder dan in NL en andere dingen zijn weer goedkoper. Het is in ieder geval heel leuk.

Bedankt voor het lezen van mijn eerstedagenin australie, de reacties erop stel ik heel erg op prijs :)

Het is een erg lang verhaal geworden aangezien ik veel details wil toevoegen en ik pas nu zin had om het allemaal te typen. het zal waarschijnlijk wel anders worden als ik naar de outback ga of ga werken, maar zien we dan wel weer.

voor nu was dit het en e-mail/spreek blog wel weer naar jullie over een paar dagen.

Cya,

xx hugs Vincent

Ushakiran Ellis

Je bent zo lekker bezig, Vinnie :-)!
Wel balen van je kaak. Hopelijk wordt het niet erger. Zit je ook niet op te wachten aan de andere kant van de wereld.

X

Julia

haaaaa Vinnie Jones wat een heerlijk verhaal weer! Je schrijft echt super leuk, zit het hele verhaal te lezen met een glimlach op me bek. Bondi Beach yayyyy! Geniet!!!! X!

Frank

hahaha julia heeft gelijk, je schrijft echt geweldig xD Vieze ouwe man lekker scheetjes te laten, kut jair met zn verkeerde legitimatie dus dat plan ging MOOI niet door xD
haha
Wel kut van je kaak man, beter kapt dat gezeik een keer. Vooral daar!
nou jong veel plezier nog!

brenda

naaah nou mis ik jullie =(

Michiel

Heey broertje,

Ik ben zelf net terug van weekje skieen.. was net zo warm als in sydney denk ik :p dus de sneeuw was bijna overal al weg.. alleen op de piste lag nog wat sneeuw..

Leuk dat je alweer zoveel hebt gedaan, ken je bijna niet meer terug :P Zoals je vrienden ook al zeggen twas weer een leuk verhaal :) Ik ga nu nog ff je foto's bekijken.. stiekem wel beetje jaloers dat je het daar zo mooi hebt :P..

beterschap met je kaak.. have fun mate!

renate

heey neefie,

echt balen van je kaak maar wat een leuk verhaal en dit is nog maar het begin.
wij hebben onze week skieen er weer op zitten hebben je gemist.

kussie

linet

Hoi Vincent,

Heel leuk om jouw verhaal te lezen! Samen met die van Jaïr, maakt het geheel compleet. Sterkte met je kaak en veel plezier daar!

Tirza

Wat een groot verhaal zeg!!
Ik ben het zusje van Jaïr als je dat nog niet wist.
Leuk wat je allemaal hebt meegemaakt.
Sterkte met je kaak.
Hoop dat het over gaat, anders is het een kut vakantie om hele tijd pijn te hebben.
Veel plezier dit hele jaar en geniet!
Tirza.

Sjoerd

Mooie verhalen, had nooit gedacht dat je zulke verhalen zou uit typen.. Komt misschien nog wel verandering in haha :P

Veel plezier en sterkte met je kaak, dat zal wel goedkomen denk ik!

Laterrrr

Sjoerd

Stephan

Yar Matey! Echt grappige dingen man. Tis heel leuk om Australië te zien door de ogen van vincent :P En om Jaïr een beetje uit te lachen

Mijn fiets is trouwens kapot, dus ik gebruik jouwe. Hij fietst heel fijn en er is niks dat je eraan kan doen :)

Hoop maar dat je niet weer naar zo'n kakchirurg hoeft.

groetjes

Mia

Hi
Super wil wel met je ruilen.
Heb alleen maar van deze dingen kunnen dromen.

Weet dat je voor niks terug komt.

Beetje bale nu want je vader vroeg of ik met hem wil trouwen.
Heb ja gezegd wij houden je op de hoogte veel liefs Mia

Annemarie

Zo het hele verhaal gelezen ik vind jou schrijf hoeveelheid erg knap en hoop dat je het lang vol houd maar dat zal lastig worden wat we allemaal begrijpen natuurlijk!! :P
Helemaal leuk :) Wel een gedoe zeg met al dat vervoer :P Ja en je kaak.... dat moet er nu egt niet bij komen! Maar wat er ook mee gebeurt het komt heus wel goed! :)
Nou hier in NED. is het de laatste dagen heerlijk weer waar iedereen erg van geniet :)

DIKKE KUS VINNIE!!!!
xxx

Dennis

Een stuk langer dan mijn verhaaltjes die ik in het buitenland schreef. Wel een plezier om te lezen Vincent! ;)

Ik krijg een mooi beeld van wat jullie allemaal beleven in Australië en zoals jullie het aanpakken ontmoet je veel verschillende mensen uit andere landen. Erg leuk!

Hoe is het met je loopbaan als carpet remover?

Veel plezier nog en ik hoor nog van je!